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2021/8 Vol.124

機構模型

工部大学校の「機械学」教育機器(機械遺産第100号)

材料試験機

年代未詳/エリオット・ブラザーズ社製/ロンドン(英)/真鍮、鉄、木製台座/

H537, W354, D282(mm)/東京大学総合研究博物館所蔵

本体に「PORTER'S PATENT / ELLIOTT Bros. LONDON」の刻字あり。本資料の年代は未詳であるが、東京大学総合研究博物館には工部大学校を示すプレート付きの機構模型を含め、近代的な機械学教育のために明治期以降に導入された機器が現存する。

上野則宏撮影/東京大学総合研究博物館写真提供/インターメディアテク展示・収蔵

[東京大学総合研究博物館]

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論文アクセスランキング 日本機械学会学術誌(和文) 年間アクセス数トップ10


機械学習を用いたしゅう動面状態監視システムに関する研究

橋本 優花, 本田 知己, 持田 裕介, 杉山 和彦, 中村 由美子, 高東 智佳子

日本機械学会論文集(2018) DOI:10.1299/transjsme.18-00275
Machine equipment usually comprises many mechanical elements that can fail because of functional deterioration and friction. For tribo-elements like plane bearings, it is extremely important to diagnose the abnormal conditions and prevent such parts from breakdown caused by wear. However, diagnosing tribo-elements requires expensive diagnostic equipment and expertise. This study aims to propose a cost- and time- effective system that detect the signs of breakdown during equipment operation by using machine learning to identify abnormalities. We conducted wear tests in contaminated oil and used multiple sensors to collect data regarding the friction force, the electrical contact resistance, the acoustic emission (AE) signal, and vibration. An appropriate learning sample was selected using k-fold cross-validation. The electrical contact resistance was found to contribute relatively little to the detection of abnormalities, whereas the friction coefficient contributed greatly. Furthermore, the AE signal and the vibration detected local changes on the sliding surface. Consequently, we found that machine learning can judge whether monitoring data are normal or abnormal.

競泳キックスタートにおける蹴り出しのタイミングがスタートパフォーマンスへ与える影響

田中 貴大, 本城 豊之, 藤本 雅大, 長野 明紀, 尾関 一将, 伊坂 忠夫

日本機械学会論文集 (2020) DOI:10.1299/transjsme.19-00392
The kick-start is one of the commonly used block start techniques in competitive swimming. Since swimmers push off first with the rear leg and then with the front leg during the kick-start, leg extension timings relative to the rear leg push-off would affect horizontal take-off velocity. The purpose of this study was to investigate the effects of leg extension timings during kick-start on swimming start performance. Based on the empirically obtained human body kinematic data during kick-start, the whole body was modeled as nine rigid-body segments to simulate kick-start performance for five Japanese collegiate male swimmers. Front leg extension timing was adjusted by shifting the time-series data of the front foot segment, front lower segment and front thigh segment angles were shifted 0.01 to 0.04 sec (T-0.01 to T-0.04) earlier from the original data (T0). The kick-start motion was simulated using both forward and inverse kinematics under some simplifying assumptions with geometric constraints. As a result, the horizontal take-off velocity increased for three swimmers, whereas it decreased for the other two swimmers when front leg extension timing became earlier. The vertical take-off velocity and take-off angle increased as front leg extension timing became earlier. These results indicate that front leg extension timings would either positively or negatively affect horizontal take-off velocity depending on vertical take-off velocity. Therefore, for the swimmer take-off downward, earlier front leg extension timing would allow them to generate a greater horizontal take-off velocity on kick-start.

MoDTC油中における水素含有DLC膜の異常摩耗メカニズム

大久保 光, 前田 寛陽, 川田 将平, 田所 千治, 佐々木 信也

日本機械学会論文集 (2018) DOI:10.1299/transjsme.17-00564
The wear acceleration mechanism of a DLC film lubricated with MoDTC solution was investigated by using in-situ and ex-situ analytical techniques: Raman spectroscopy, SEM-EDS, ToF-SIMS, and nano-indenter. From the results, the structural change of the DLC film strongly related to the formation of Mo-carbide containing tribofilms, which were much harder than DLC used in this study. Therefore, the MoDTC-induced wear acceleration of the DLC film is caused by hard Mo-carbide containing tribofilms on a counter-face steel surface.

4位

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大量生産部品のリコールを防止するための極値統計による新しい品質管理法

村上 敬宜, 町田 尚, 宮川 進, 髙城 壽雄
日本機械学会論文集 (2017) DOI:10.1299/transjsme.17-00231

5位

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折れ部を有する曲面の端部から発生するフィードバック音のプラズマアクチュエータを用いた制御

宮本 孟宜, 横山 博史, 飯田 明由
日本機械学会論文集 (2018) DOI:10.1299/transjsme.18-00121

6位

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競技用自転車フレーム剛性がペダリング動作に与える影響のシミュレーション解析

伊藤 史斗, 長谷 和徳, 内田 和男
日本機械学会論文集 (2019) DOI:10.1299/transjsme.19-00191

7位

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溶射プロセスをモデル化したろうの滴下実験による急冷ひずみの測定

天野 歩, 阪口 基己, 黒川 悠, 岡嶋 芳史, 井上 裕嗣
日本機械学会論文集 (2017) DOI:10.1299/transjsme.17-00377

8位

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ワイヤ干渉駆動型多関節3次元アームの開発(張力伝達効率,リールの最大密度配置および先端位置精度の検討)

堀米 篤史, 山田 浩也, 洗 津, 広瀬 茂男, 遠藤 玄
日本機械学会論文集 (2017) DOI:10.1299/transjsme.16-00270

9位

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高速炉に適用する厚肉積層ゴムの研究開発(1/2縮尺厚肉積層ゴムを用いた静的載荷試験に基づく履歴モデルの構築)

深沢 剛司, 岡村 茂樹, 山本 智彦, 川崎 信史, 杣木 孝裕, 櫻井 祐, 正木 信男
日本機械学会論文集 (2018) DOI:10.1299/transjsme.17-00502

10位

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石炭火力発電施設ボイラ構造物の制振技術の開発と長周期長時間地震への適応性検討

田中 剛, 藤田 聡, 皆川 佳祐, 相田 清
日本機械学会論文集 (2019) DOI:10.1299/transjsme.18-00252

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